Iš kart pasitaisysiu: rašysiu ne apie monopoliją, o apie dominuojančia, išskirtinę padėtį rinkoje. Tarp jų yra didelis skirtumas ─ net 1% konkurencijos gali smarkiai pakeisti „monstro“ elgseną. Dar labiau jus nustebins teiginys, kad monopolija gali būti ne tik žalinga, bet ir naudinga.
Dominuojanti padėtis įmonei leidžia sutelkti didesnius resursus (pinigai, žmonės, technologijos, žaliavos) vienose rankose. Dominavimas taip pat primeta standartus. O standartai visą pramonę nukreipia viena linkme.
Iki IBM PC buvo daug kompiuterių vystymosi krypčių. Rinkoje dominavo įvairovė. Įvairovė nėra blogai, tiesiog neturėdama vieningos krypties IT vystėsi lėtesniais tempais, buvo neaišku, kuri technologija geresnė, į kurią verta daug investuoti. IBM PC kompiuterių dominavimas užtikrino rinkos veiksmų „sinchronizavimą“, tai paskatino IT pramonės šuoliuką. Be monopolisto ir tokios padėties suteikiamų galimybių, didelius resursus sparčiam proveržiui gali sukaupti tik valstybė (branduolinės bombos ir atominės energetikos kūrimas, kosminės programos).
M$ taip pat užėmė dominuojančią padėtį OS ir biuro PĮ rinkoje. Iš dalies jai padėjo IBM, iš dalies buvo nepatenkintas rinkos poreikis. Pradžioje viskas buvo gerai ─ spartus kompiuterių paplitimas akivaizdžiai naudingas visiems. IT pramonė su silicio slėniu priešaky suklestėjo. Dominuojanti padėtis užtikrino, kad dauguma labai greitai priims vieną iš technologijų kaip standartą. Vieningas standartas supaprastina technologijų plitimą, mažina išlaidas.
Viskas gerai iki to momento, kai monopolistas ima žlugdyti konkurentus. Čia tas atskaitos taškas, nuo kurio reikia pradėti skaičiuoti monopolijos žalą rinkai. Nuo to momento monopolistas tampa inovacijų stabdžiu. Be dominuojančios keliu kompanijų padėties dabar turėtume didesnę PĮ įvairovę, geresnį standartų palaikymą ir gal būt pažangesnes technologijas.
Komentarų: 1
# kiras
Silicon valley lietuviškai yra Silicio slėnis. Ir tas žodis nieko bendro neturi su silikonu. (angl. silicon tai ne tas pats kas silicone).
Na o apie tai kai dominuojanti kompanija ima žlugdyti konkurentus, tai dar ne monopolija, bet monopolijos formavimasis nesąžiningos konkurencijos keliu ir t.t.
[]